Posts

Masalah saluran pernafasan sempit

Image
Ramai dikalangan kanak-kanak yang menghadapai masalah pernafasan dan masalah pada paru-paru mereka. Rekod menunjukkan data pesakit kanak-kanak yang dimasukkan ke hospital kerana masalah paru-paru, asma dan seumpamanya adalah meningkat dari tahun sebelumnya.

Namun ramai ibubapa tidak berputus asa dalam mencari penawar kepada anak mereka.

"Anak saya memang ade sakit paru-paru, bronchiolitis obliterans, so nafas die akan berbunyi kuat dan banyak kahak, macam budak yg ade asma dan on oksigen di rumah, sebelum ni memang akan kerap ke hospital dan masuk wad klau batuk atau selsema, Alhamdulillah setelah menggunakan Minyak Herba Asmak  ni, dah jarang ke hospital. Mula-mula memang tak percaya, tapi selepas guna, Alhamdulillah memang mujarab. Saya guna dan saya jual, saya pengguna tegar, dah botol ke 7 setelah 3 bulan. Memang berbaloi, seisi keluarga menggunakannya dan menyelesaikan banyak masalah kesihatan"

Minyak Herba Asmak Alhamdulillah dapat membantu melegakan masalah asma dan m…

Waspada dan Buat Kajian Sebelum Beri Antibiotik Pada Anak-Anak

Image
Wajarkah Beri Antibiotik Pada Anak-Anak Seawal Usia 2 Tahun?
Antibiotik. Dia bukan makcik yang korang panggil aunty. Bukan juga barang antik. Tapi dia ubat yang unik sebab pengambilannya hanya selepas mendapat preskripsi dari doktor. Bukan sembarangan boleh dibeli di farmasi.

Kak nik is gerun lah bila ramai ibubapa kalau anak baru 2-3 hari selesema, batuk dan demam berani minta doktor antibiotik. Antibiotik ni kalau diambil sembarangan kesan dia sangat dahsyat tau.

Ok, simple je kak nik nak explain pasal antibiotik ni. Ni beberapa perkara penting pasal antibiotik yang wajib terutama mommy daddy kena tahu.

1.APA ITU ANTIBIOTIK?
Antibiotik adalah sejenis ubat dibuat dari bahan kimia. Kerja dia hanya bunuh kuman atau bantutkan pertumbuhan kuman jenis BAKTERIA. Lain dari bakteria bukan kerja dia. Selesema, batuk dan demam ni kuman diorang jenis VIRUS. Jadi buang masa je telan antibiotik. Sebab antibiotik hanya berkesan untuk bunuh bakteria bukan virus ye. Dah la buang masa, bagi mudarat pulak …

Jerawat kerana Resdung

Image
Adakah kita betul-betul kenal antara jerawat dan resdung? Ramai yang anggap jerawat di muka adalah jerawat yang biasa.

 Saya juga akan terangkan kepada anda  perbezaan antara jerawat dan resdung agar kita lebih peka terhadap masalah jerawat sebenar yang mungkin melanda diri anda, keluarga anda ataupun rakan-rakan anda. Seperti yang anda sedia maklum, jerawat dikategorikan sebagai penyakit kronik yang dihidapi oleh hampir 80% individu di negara kita.

🌸Jerawat (Acne):

📌Sejenis penyakit kulit yang kronik.
📌Tumbuh apabila liang kulit atau liang roma yang tersumbat dan memerangkap kotoran.
📌Terjadi di dalam lapisan kulit.
📌Boleh tumbuh disebabkan oleh ketidak seimbangan hormon, persekitaran, dan tekanan.
📌Tidak berjangkit dengan sentuhan dan boleh dihidapi secara turun-temurun.

🌸Resdung (Sinusitis):

📌Radang yang berlaku pada lapisan rongga hidung
📌Berpunca daripada alahan (habuk, makanan, parasit) atau perubahan cuaca
📌Kesannya boleh mengakibatkan hidung berair, serta kegatalan …

Bayi dan Sembelit

Sembelit dan bayi anda
Bagaimanakah untuk mengenalpasti bahawa bayi sedang sembelit.

Sembelit jarang berlaku pada bayi yang masih kecil, terutamanya yang masih menyusu badan walaupun ia mungkin menjadi masalah kepada bayi yang lebih berusia apabila mula makan makanan pejal.
Bayi-bayi yang diberikan susu ibu akan membuang air besar beberapa kali sehari dalam beberapa minggu pertama dan kemudian hanya satu atau dua kali sepanjang minggu. Walaupun najisnya lembut atau cair, kadang kala semua bayi perlu meneran untuk mengeluarkannya. Malah , anda  akan sedar akan kerut dan dengus bayi anda apabila dia sedang membuang air besar.
Bayi-bayi yang diberikan susu formula akan membuang air besar sekali sehari, walaupun sesetengahnya mungkin akan membuang air besar sekali dalam setiap tiga atau empat hari. Inilah bukanlah perkara yang tidak normal, kecuali jika najisnya keras dan berketul-ketul. Sembelit berlaku apabila najis dibahagian bawah usus ditekan oleh otot yang menjerut, yang akan melam…

Penawar Asma bagi anak-anak

Image
Tahukah anda dengan harga RM39 sebotol mampu untuk merawat asma/semput/batuk berkahak dan dan lain-lain penyakit? Eh, tak mahal pun. Sebab anak saya selalu mendapatkan rawatan di klinik dan diberikan ubat asma, batuk, cair kahak serta nebulizer paling murah kos rawatan RM100. Itu di klinik biasa sahaja ye. Cuba bayangkan ada antara customer saya anak mereka terpaksa admit wad setiap bulan sebab asma.

Penggunaannya baru setengah botol minyak herba asma mujarab ni anak saya betul-betul sihat dari batuk berkahak dan selesema. Saya hanya menggunakan bila perlu.

Macam mana saya jaga anak saya dari asma dan juga batuk yang berumur 1 tahun?

1)kerap memberi air suam sekurang-kurangnya 3 kali sehari.
2)mandi dengan air suam panas bagi mencairkan kahak.
3)memakai stokin pada waktu malam.
4)suhu aircond pada waktu malam tidak terlalu sejuk dan elakkan menggunakan kipas dengan laju. Anak saya mudah berkahak jika kipas terlalu laju dan menyebabkan kesejukan.

Jika kita tahu rutin anak-anak dan ken…

Faktor penyebab buasir

Image
3 Penyebab Buasir Dan 4 Faktor Yang Menambah Teruk?

Apa beza sembelit dan buasir?
Jom kita kaji sama-sama demi kesihatan ;)

Sembelit adalah disebabkan oleh najis yang mengeras, di mana akan menyukarkan proses membuang air besar. Buasir pula adalah keadaan di mana terdapat bahagian di sekeliling dubur/punggung yang membengkak, sekaligus membuatkan proses membuang air besar menjadi sukar.

Sembelit boleh menyebabkan buasir, tetapi buasir pula tak semestinya disebabkan oleh sembelit. Lalu, apakah yang boleh menyebabkan buasir?

Apabila ada sembelit atau cirit-birit yang kronik
Meneran terlalu kuat semasa membuang air
Duduk terlalu lama di tandas

Apa pula perkara yang menyebabkan buasir bertambah teruk?

Kurang fiber di dalam makanan
Terlebih berat badan (obesity)
Semakin berumur, otot di sekeliling punggung semakin lemah dan buasir boleh terjadi.
Fasa kehamilan – semakin besar kandungan, semakin kuat ia menekan otot di sekeliling abdomen, yang akhirnya akan membengkak.


#info by MHAMSB #Min…

Cerita Anak Asma

Image
AKHIRNYA, ANAK SAYA SEMBUH DARI ASMA LEPAS SAPU MINYAK HERBA NI!!

Gambar sekadar hiasan
❝ Saya memang guna ubat ni hampir 6 bulan. Saya guna pada anak saya yang berumur 5 tahun yang ada asma. Semenjak pakai minyak ni dia dah jarang pakai gas ❞
~ Nurul, Ampang

MINYAK HERBA ASMAK
Diformulasikan dari habbatussauda’, minyak kayu putih, gamat gold dan herba terpilih untuk bantu atasi masalah pernafasan seperti:

✔ Asma (lelah)
✔ Semput
✔ Sesak nafas
✔ Kahak
✔ Batuk dan selesema

Dihasilkan menggunakan teknologi terkini bagi memastikan Minyak Herba Asmak ini mudah dan cepat serap ke kawasan sakit. InsyaAllah, baru sapu je dah rasa kesannya.


Salah sorang pelanggan kami ada bagitahu, tak sampai 30 minit lepas sapu, ayah dia dah rasa lega. Bunyi nafas kat dada mula perlahan. Macam tu punya cepat effect dia!

FEEDBACK DARI PENGGUNA

❝ Dari kelmarin tak ada serangan asma mnengejut. Batuk pun nampak makin kurang ❞
~ Fiza, Bangi

❝ Perubahn pada ank saya yang sakit asma memang ketara selepas guna minya…